Posted by : canalius Saturday, February 3, 2018

PENGENALAN

Pendidikan memainkan peranan penting dalam membangunkan sesebuah bangsa dan menjadi tunjang kepada perkembangan sesebuah tamadun. Proses pendidikan bermula serentak dengan kewujudan manusia dan berterusan sehingga akhir hayat. Asia Timur yang merangkumi China, Korea dan Jepun turut menghargai pendidikan dalam membantu manusia untuk meningkatkan tahap intelek yang seterusnya membawa kepada peningkatan dalam bidang-bidang lain. Dalam konteks tamadun China, memang tidak dapat dinafikan bahawa sistem pendidikan adalah bertujuan untuk memajukan individu dengan menjurus ke arah menyediakan pelajar untuk tiga tahap peperiksaan awam. Fahaman konfusianisme  adalah menjadi asas kepada ideologi dan kurikulum pendidikan China sejak dinasti Han lagi. Melihat kepada sistem pendidikan tamadun awal di Asia Timur, China merupakan asas yang menjadi ikutan kepada tamadun Korea dan Jepun. Unsur konfusianisme dari China yang dibawa masuk melalui proses interaksi sama ada secara langsung dan tidak langsung dalam tamadun Korea dan Jepun telah mempengaruhi masyarakat ini dari segi amalan, kepercayaan, cara hidup, pendidikan dan pekerajaan. Oleh itu, pengaruh konfusianisme ini telah membawa kepada perkembangan tamadun Korea dan Jepun dan ciri-ciri sistem pendidikan di China  yang menyediakan peperiksaan awam telah diamalkan dalam pembentukan tamadun ini. Oleh itu, dalam kajian ini akan dibincangkan mengenai sistem pendidikan di Asia Timur yang menyediakan pelajar untuk peperiksaan awam. Selain itu, proses interaksi antara tamadun China dengan Korea dan Jepun yang membawa kepada sistem pendidikan ini turut dibincangkan dalam kajian ini.

LATAR BELAKANG INSTITUSI PENDIDIKAN TAMADUN CHINA
Institusi dapat diertikan sebagai satu organisasi yang ditubuhkan untuk menjalankan tugas-tugas tertentu. Institusi pendidikan pula merujuk kepada semua organisasi dan badan yang ditubuhkan untuk melaksanakan tugas-tugas yang berkaitan dengan bidang memberikan ilmu pengetahuan. Oleh itu, institusi pendidikan merangkumi semua bagunan atau tempat yang memberikan ilmu pengetahuan dan antaranya sekolah, istana dan universiti yang menjadi saluran menyampaikan pengajaran secara efektif kepada kumpulan sasaran.

        Organisasi pendidikan dalam masyarakat Cina boleh dibahagikan kepada dua, iaitu sekolah dan peperiksaan. Lazimnya, sekolah peringkat rendah akan diadakan di rumah guru, di rumah seorang penaung yang kaya atau pangoda. Dalam konteks pembangunan institusi pendidikan di China, tidak dapat dinafikan bahawa setiap pemerintah dalam sesuatu dinasti akan memberikan sumbangan yang penting sehingga membawa kepada perkembangan pendidikan itu sendiri. Hal ini memperlihatkan kita bahawa masyarakat China sangat menghargai pendidikan.

        Pada zaman Dinasti Chou Barat, sekolah-sekolah telah diwujudkan untuk anak-anak bangsawan di ibu kota Chou dan bandar-bandar ibu kota yang lain. Sekolah-sekolah untuk orang biasa disediakan di negeri-negeri feudal iaitu di kampung-kampung. Sementara itu, semasa pemerintahan Wu Ti dalam Dinasti Han (140-87 S.M), baginda telah mendirikan sekolah tinggi di ibu negara. Baginda turut menggalakan penubuhan sekolah provinsi dan daerah. Semasa Dinasti Sung pula baginda turut memperkenalkan satu sistem persekolahan yang berkembang dari ibu negara ke semua bahagian pentadbiran empayar.
   
Semasa pemerintahan Dinasti Ming pula, baginda telah menubuhkan sebuah kolej bagi pendidikan golongan belia, sebuah universiti kebangsaan pusat dan sebuah sekolah awam di setiap wilayah, daerah dan kampung. Kemuncak perkembangan persekolahan ialah pada zama pemerintahan Mahajara Ming Tung (712-756 Masihi) apabila baginda menubuhkan Akademik Han Lin untuk menemukan semua ahli akademik terkenal negara. Pada zaman ini sekolah didirikan secara besar-besaran dan proses percetakan telah diperkenalkan buat pertama kali dalam sejarah negara tersebut. Jika diperhatikan setiap pemerintah di China memainkan peranan yang penting dalam membangunkan institusi pendidikan di negara itu. 



BERMINAT ESEI FULL HUBUNGI 01131534732 ATAU EMAIL canaliusjolumin@yahoo.com
      



Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Sumber-sumber Ilmu Sejarah yang Berbentuk Ilmiah - Blogger Templates - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -